Koh Tao snorklaus – saaren parhaat snorklauskohteet

Snorklaaja selfie-kepin kanssa. Koh Tao, Thaimaa. Kuva: Aleksei Kornev / Shutterstock.com

Koh Taon vedenalaisista maisemista nauttiakseen ei tarvitse sukeltaa – snorklatenkin kokee paljon.

Koh Taoll snorklaamisesta kertoo saarella Koh Tao Divers -sukelluskeskuksen snorklausoppaana työskennellyt Johanna Kasvinen:

Kerron nyt yhdestä päivästä, jonka vietin asiakkaitteni kanssa.

Tanskalainen perhe, isä Thomas, äiti Gru sekä pojat Andreas ja Mathias kertoivat haluavansa lähteä koko päivän snorklausretkelle oppaan kanssa. Isä ja vanhempi pojista olivat juuri suorittaneet laitesukelluksen peruskurssin, ja nyt perhe halusi viettää päivän yhdessä, samalla tutustuen saaren eri snorklauskohteisiin.

Eli ei muuta kuin tuumasta toimeen. Ensimmäiseksi otin soiton tutulle venekuskille ja varasin perinteisen pitkähäntäveneen. Seuraavaksi suuntasin hedelmätorille ja ostin kassillisen ananasta, vesimelonia ja banaaneja. Samalla nappasin muutaman ison pullon juomavettä ja tarkistin, että mukanani oli reilusti aurinkovoidetta. Vielä täyttävä aamiainen napaan ja sukelluskoululle!

Tavoitteena nähdä riuttahai sekä kilpikonna

Koh Tao Diversin toimistolla kävimme Olsenin perheen kanssa läpi, kuinka paljon kukin heistä oli snorklannut ja minkälainen uimataito kullakin on. Selvisi, että kokenutta porukkaa oli asialla, mutta varmuudeksi otettiin nopea kertaus välineiden käytöstä, eli miten maski ja snorkkeli tyhjennetään vedestä, sukellukset pinnan alle, omien voimavarojen arviointi sekä olosuhteiden huomioiminen.

Kävimme myös läpi paikallista merenalaista elämää ja opettelimme käsiviittomat osalle kalalajeista. Todettiin myös yhteistuumin, että tavoitteenamme olisi päivän aikana ei yhtään vähempää eikä enempää kuin bongata riuttahai sekä kilpikonna.

Sitten vaan koko poppoo veneeseen ja kohti ensimmäistä kohdettamme.

Japanese Garden – hieno snorklauskohde Koh Taolla

Vuokkokala on tuttu näky sukelluksilla Koh Taon vesissä. Kuva: Wanwalee Wongsawan / Shutterstock.com

Aloitimme päivän Ko Nang Yuanin saaren edustalla olevalta Japanese Gardenilta. Näkyvyys oli mitä loistavin, pinnan alla oli paljon vilinää ja vilskettä, eikä muiden snorklaajien tai sukeltajien osalta ollut turhan paljoa ruuhkaa. Näimmekin heti alkuun sekä perhokaloja, papukaijakaloja, wrasseja että anemoneja.

Aikamme paikkaa ihasteltuamme päätimme jatkaa matkaa läheiseen Mango Bayhin, saaren pohjoiskärkeen.

Vapaasukelluksen perusteita Mango Bayssa

Mango Bayssa vuorossa oli vapaasukelluksen perusteiden opettelua perheen vanhemman pojan, Mathiaksen kanssa. Ja poikahan sukelteli leikiten seitsemään metriin!

Kiinnostus lajiin heräsi sen verran voimakkaasti, että ilmoittautuminen vapaasukellus-kurssille oli vuorossa heti retken jälkeen.

Hin Wong Bay ja Aow Leukin hienot korallit

Kolmas kohteemme oli Hin Wong Bay, jossa syötiin lounas. Ruokailun jälkeen napattiin venekuskillemme kylmää virvoketta kiitokseksi päivän veneilystä ja jatkettiin matkaa.

Aow Leukin poukamassa kävimme ihastelemassa hienoa kirjoa erilaisia koralleja ja törmäsimme muun muassa lepakko- ja enkelikaloihin.

Shark Bay – Koh Taon paras paikka bongata kilpikonnia ja haita

Viimeisimpänä mutta ei suinkaan vähäisimpänä oli vuorossa Shark Bay. Heti paikalle saavuttuamme pistimme merkille, että muut snorklaajat olivat selvästi bonganneet jotain, mikä vei kaikkien huomion.

Ja mitäs pinnan alla olikaan vastassa? Valtavan kokoinen kilpikonna popsimassa korallia.

Ihastelimme hyvän tovin tätä kaunokaista, ja otimme muutaman kuvan muistoksi, minkä jälkeen jatkoimme snorklaamista. Onnistuimme vielä näkemään myös useamman mustaeväriuttahain. Eipä olisi päivä voinut hienompaa päätöstä saada ja tavoitteeseenkin päästiin!

Koh Taon snorklausretken jälkeen hymy oli korvissa

Vene toi meidät takaisin Koh Tao Diversin edustalle ja kävimme vielä kalakirjan kanssa toimistolla läpi, mitä kaikkea retken aikana näimme.

Annoin Mathiakselle lisätietoa vapaasukellus-kurssista ja ohjeet mistä sellaisen voi varata. Vaihdoimme myös yhteystietoja, jotta saisin lähetettyä perheelle retken aikana otetut kuvat.

Päivä oli sitä myöten pulkassa. Sanoimme heipat Olseneittein kanssa ja lupasimme pitää yhteyttä jatkossakin. Kaikilla oli hymy korvasta korvaan ja mielessä pyöri mikäs muukaan kuin kohtaaminen kilpparin kanssa.

Koh Tao snorklaus -kokemuksia

Koh Taon snorklauksista kirjoitti saarella asunut Johanna Kasvinen.

Kun varaat äkkilähdöt ja hotellit yhteistyökumppaniemme kautta, me saamme pienen provision – mutta sinä et maksa penniäkään ylimääräistä. Kiitos, että tuet MinneThaimaassa.comin toimintaa!